Jak sprawdzić skąd podmiot, od którego otrzymuje Smsy Premium ma mój numer telefonu?
W pierwszej kolejności trzeba sobie powiedzieć, że jakakolwiek usług telekomunikacyjna w tym taka z dodatkowym świadczeniem (SMS Premium) jest świadczona tylko i wyłącznie na uprzednie zamówienie Abonenta. Innymi słowy, najpierw zamawiasz usługę lub wyrażasz zgodę na jej świadczenie a później następuje jej świadczenie, wykonanie i pobranie opłaty.
Nawet dla smsów bezpłatnych marketingowych prawo telekomunikacyjne (a takie obowiązuje w Polsce) wymaga wyrażenia przez użytkownika końcowego uprzedniej zgody. Vide art. 172:
Art. 172.
- Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
- Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.
- Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.
Dobrze i co dalej zapytacie?
W pierwszej kolejności zachęcam do skorzystania z wyszukiwarki na stronie głównej bramkisms.info.
Wpiszcie tam numer z którego otrzymujecie SMSy. W rubryce podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, znajdziecie dane teleadresowe podmiotu, który numerem zarządza i co do zasady otrzymuje od Was wynagrodzenie za świadczenie usługi.
Jeżeli te dane już mamy, możemy zrobić rzecz następującą:
- Napisać pismo i wysłać listem poleconym do podmiotu realizujący dodatkowe świadczenie z wnioskiem o udostepnienie informacji skąd ten podmiot ma nasz numer telefonu. Wiadomo nr telefonu jest daną osobową co do zasady, zatem pismo trzeba skonstruować w następujący sposób:
„Wnoszę na zasadzie art. 32 ustawy o ochronie danych osobowych o udzielenie informacji w zakresie wskazanym w art.32 ust. 1 pkt.1) do 9) tej ustawy w tym między innymi skąd Państwa firma posiada mój numer telefonu, od kiedy przetwarza go na okoliczność świadczenia usługi, jakie są inne cele przetwarzania , kiedy i w jakich okolicznościach Państwa firma wypełniła obowiązek informacyjny określony odpowiednio w art.24 lub art.25 ustawy o ochronie danych osobowych.”
Podpis wnioskującego.
Firma ma 30 dni na odpowiedź.
- Napisać pismo i wysłać listem poleconym do podmiotu realizujący dodatkowe świadczenie z wnioskiem o udostepnienie informacji kiedy i na jakiej zasadzie udzieliliśmy zgody na świadczenie usługi lub kiedy takie zamówienie zostało złożone:
„Wnoszę udzielenie informacji kiedy i w jakim trybie udzieliłem zgody lub zamówiłem świadczenie usługi [opis usługi nr bramki sms] dla mojego numeru telefonu [numer telefonu] na zasadach art.172 ustawy prawo telekomunikacyjne”
Podpis wnioskującego.
Po otrzymaniu informacji będziemy mogli wyciągnąć dalsze wnioski i kontynuować wyjaśnianie sprawy. POWODZENIA
Jak zareklamować usługę premium sms u operatora przeczytaj więcej »